Yogaklasser


HOT 90
40 - 41º C  (90 minuter)
Nybörjare välkomna
Bikram Yoga "The Traditional Hot Hatha Yoga” även kallad ”26 & 2”. En serie kroppsställningar och andningsövningar i en specifik ordningsföljd. Varje yogaställning förbereder kroppen för nästa. Serien är fysiskt och mentalt utmanande men anpassad för nybörjare (inga avancerade “knyta knut på sig själv” ställningar). Systematiskt och ändamålsenligt går du igenom hela kroppen, läker skador och stärker hälsan. I denna klass ingår dessutom element som omfattar djup koncentration och medvetenhet, vars syfte är att lugna sinnet. Denna klass skapades av Bikram Choudhury (Bishnu Ghosh's Lineage). Hot Yoga Malmös HOT 90 lärare är diplomerade att undervisa denna yogatradition.
Element betoning: Jord & Eld

HOT 60
40 - 41º C  (60 minuter)
Nybörjare välkomna
En kortare variant av HOT 90. Roten är hämtad ur samma tradition men utförandet av ställningarna skiljer sig något. Flertalet av ställningarna görs en gång istället för två. Klassen innefattar dessutom ytterligare yogaställningar för höft, "core" och armstyrka. Hot Yoga Malmös HOT 60 lärare är utbildade av Tony Sanchez, Bikram eller Evolation Yoga (Bishnu Ghosh's Lineage).
Element betoning: Jord & Eld

HOT 100
37-39 º C (100 minuter)
Ej nybörjare
 +40 ställningar från Hot 60, Hot 90 och Advanced Hatha. Passar dig som har erfarenhet av Hot 60 och Hot 90 och vill göra fler ställningar från samma tradition (Bishnu Ghosh's Lineage). Fokus på ryggrad, höfter och axlar
Element betoning: Vatten, Luft, Jord & Eld

ADVANCED HATHA
ca 40 - 41º C
För erfarna utövare
Avancerad sekvens av de 84 klassiska hatha-yoga poser plus variationer som HOT 90 grundar sig på. Serien är för dig som yogat ett bra tag men klassen kräver absolut inte att du ska kunna slå knut på dig själv. En fingervisning på att dina knän och höfter är redo för dessa yogaställningar är att du kan göra ”Trädet” och ”Tåstående”. Fråga lärarna om du är osäker. Djupa bakåtböj, inversioner och lotuspositioner.
Element betoning: Vatten, Luft, Jord & Eld

HOT VINYASA FLOW -Level 1
ca 37-38º C
Nybörjare välkomna
Dynamisk yoga där ett flöde av rörelser och andning samverkar. I level 1 klassen lär du dig olika solhälsningar och flera av grundpositionerna i Vinyasa. Lär dig vad som är vad? Kobra, Planka, Uppåt-/Nedåtgående hund, Chaturanga, Krigare mfl. Klassen innefattar inga inversioner (upp & ner) eller armbalanser.

HOT VINYASA FLOW -Level 2
ca 37-38º C
Nybörjare välkomna
Dynamisk yoga som består av ett flöde där rörelser och andning samverkar. Vinyasa är sanskrit för "att placera på ett särskilt sätt eller att följa en intention”. Solhälsningar används för att bygga upp inre värme. Svårighetsgraden varierar i olika ställningar och klasserna skiftar mer eller mindre från gång till gång. Klassen är för alla. Enklare och mer utmanande ställningar varvas. Alla deltagare yogar efter sina egna förutsättningar och kunskaper. Klassen är utmanande men du bestämmer själv intensitet och kan vila och hoppa över ställningar när du behöver ta en paus. Armbalanser och inversioner förekommer. Teknik och ”alignment” är funktionell snarare än traditionell. 75 minutersklassen innefattar ofta en Core sekvens och på fredagar yogar vi till musik.
Element betoning: Vatten, Luft & Eld

HOT VINYASA FLOW -Level 3
ca 36-37º C
För erfarna utövare
En klass för dig som yogat en hel del och vill utmanas av lite svårare ställningar och rörelser inom Vinyasa yoga. Klassen innehåller inversioner (upp & ner), armbalanser, hopp och mer avancerade förflyttningar mellan ställningar.
Element betoning: Vatten, Luft, Jord & Eld

HOT EARTH
ca 38-39º C
Nybörjare välkomna
Earth Yoga. En sk ”Fusion-” klass med element från Hatha och Vinyasa.
Klassen är uppbyggd kring en serie och ett urval av ställningar med utrymme för viss variation. Ställningarna stärker och stretchar armar, axlar, ben, rygg och höfter. Fokuserar dessutom på andning, balans och core-styrka.
Element betoning: Vatten, Luft, Jord & Eld

WARM YIN YOGA
ca 30-31º C
Nybörjare välkomna
Yin Yoga är ett fint komplement till övriga klasser och annan fysisk träning. Ställningarna sträcker långsamt ut bindväven för att ge mer utrymme åt skelett och leder. De flesta yogaställningarna utförs liggandes och sittandes för att du ska kunna slappna av. Yin Yoga är en energigivande och avslappnande yogaform med inslag av mindfulness.
Element betoning: Jord & Luft

HOT CORE
ca 37-38º C
Nybörjare välkomna
En stärkande och stabiliserande yogaklass för alla med fokus på muskler kring bål, lår, höft, mage och rygg. Ett urval övningar och yogaställningar som bidrar till styrka, teknik och stabilitet.
Element betoning: Eld & Jord

WARM YIN-YANG YOGA
ca 34º-35º C
Nybörjare välkomna
Yin och Yang kombineras i syfte att skapa balans och helhet. Halva klassen är dynamisk och aktiv för att ge kraft och energi. Halva klassen är lugn och stilla för att ge inre lugn och avslappning.
Element betoning: Jord, Vatten & Luft

WARM DHARMA I
ca 32-34 º C (60 min)
Nybörjare välkomna
Första nivån i Dharma Yoga serien. Solhälsningar Namaskar Vinyasa and Shiva Namaskar Vinyasa för att värma upp kroppen, öka rörligheten till alla muskler och leder samt väcka nervsystemet. En mjuk, men kraftfull serie av yogapostioner med balans, stretch, bakåtböj, ryggradsvrid och milda inversioner. Klassen avslutas med djup avslappning, andningsövningar och koncentration/meditation för att rensa kropp och sinne, vilket ger känsla av välbefinnande och lugn. Klassen börjar med Om och avslutas med Om Shanti Shanti Shanti.
Element betoning: Vatten, Luft, Jord & Eld

WARM DHARMA GENTLE
ca 32-34 º C (60 min)
Nybörjare välkomna
Idealisk klass för nybörjare för "återvändare", om du har skador och för "50 plusare". Klassen är skapad för att tillföra yogans läkande effekter till ditt liv. En instruktörsledd/guidad uppvärmningsstretch leder till enkla sittande och stående positioner, avsedda att mjuka upp leder, ge god hållning och balans. Andningsövningar och avslappning främjar lugn mellan positioner och i avslutningen av klassen. Du får hjälp utifrån dina behov.
Element betoning: Jord & Luft

WARM MEDI YOGA
ca 30-31º C
Nybörjare välkomna
Medicinsk Yoga är en modern, svenskutvecklad yogaform, sprungen ur den klassiska kundaliniyogan. Med hjälp av det mest ursprungliga och kraftfulla inom traditionell yoga främjas hälsa och balans. MediYoga är en vetenskaplig metod vars yoga- och meditationsprogram sedan 1998 löpande testas inom ramen för modern vetenskaplig forskning, 
i samverkan med våra mest framstående forskningsinstitutioner (KI, KS, Danderyd m.fl.). MediYoga som idag finns på ett växande antal sjukhus och vårdcentraler över hela Sverige. MediYoga använder en del mantra hämtade ur den kundaliniyogiska traditionen men är inte religiöst kopplad.
Element betoning: Luft & Jord

SHAMATHA MEDITATION
Rummet är ej uppvärmt
För dig som gått vår Meditations Instroduktion eller lärt dig av Carl Henryk tidigare.
Praktik och teori från ett Buddhistiskt perspektiv Meditationen bygger på den metodik som används inom Buddhismen, men är helt frikopplad från någon trosuppfattning. Denna typ av meditation kan alltså praktiseras oavsett trosuppfattning. Shamatha meditation är den typ av meditation som är grunden till all annan meditation och mindfulness och betyder Lugn Närvaro. För att kunna delta i meditationsklasserna behöver du gå vår "Meditations Introduktion".
Element betoning: Luft & Jord

WARM ASHTANGA -Led Basic
ca 30-31 º C
Nybörjare välkomna
Lär dig grunderna och tekniken bakom olika ställningar i traditionell Ashtanga Yoga där varje ställning görs i ett flöde tillsammans med andningen. Klassen leds av en diplomerad Ashtanga-lärare och fokus ligger på ställningar i den första serien.
Element betoning: Vatten/Eld & Jord/Eld

WARM ASHTANGA –Led Mysore
ca 30-31 º C
Passar dig som har lite Ashtanga-erfarenhet I Mysore Ashtanga Yoga gör alla ställningarna i eget tempo. Du övar på ett visst antal ställningar i en given ordning. Klassen börjar med ledda ställningar och sedan fortsätter alla i egen takt. Det kan det bli repetition av ställningarna eller också läggs det till fler ställningar. Det tar olika lång tid att lära sig ordningen på ställningarna och hur de ska utföras. Att träna i sin egen takt ihop med sina egna andetag är den traditionella formen av Ashtangayoga. Elever får individuella råd, tips och justeringar. I Ashtanga yoga är det bra att kombinera ledda klasser med Mysore.
Element: Vatten/Eld & Jord/Eld

WARM ASHTANGA –Mysore
ca 30-31 º C
I Mysore Ashtanga Yoga gör alla ställningarna i eget tempo. Du övar på ett visst antal ställningar i en given ordning. Det tar olika lång tid att lära sig ordningen på ställningarna och hur de ska utföras. Att träna i sin egen takt ihop med sina egna andetag är den traditionella formen av Ashtangayoga. Elever får individuella råd, tips och justeringar. I Ashtanga yoga är det bra att kombinera Mysore med ledda klasser.
Element: Vatten/Eld & Jord/Eld

YOGA FÖR BARN OCH UNGDOM (GRATIS)
4-7 år (1:a söndagen i varje månad)
8-11 år (tisdagar)
12-15 år (torsdagar)
Föräldrar är välkomna att vänta i lobbyn men barnen är ensamma med läraren i yogarummet.

HOT YOGA FÖR GRAVIDA
-Medi Yoga, Yin-Yang, Dharma: Under hela graviditeten.
-Yin Yoga: Om du inte har foglossning.
-Hot 60, 75, 90, Hot Flow: Ta paus från dessa klasser de första 3 månaderna.
-Om du yogat regelbundet innan du blev gravid rekommenderar
vi att du yogar från månad 4 fram till förlossning eller så länge du känner att du kan/vill.
-Om du aldrig tidigare utövat yoga rekommenderar vi att du anmäler dig till en gravid-yogakurs istället.
-Du är välkommen till Hot klasserna 6 veckor efter förlossningen (3 månader vid kejsarsnitt).
-Ashtanga Yoga: Om du redan yogar denna gren kan du fortsätta. Läraren ger dig speciella instruktioner.
-Core Yoga: Nej
-Advanced, Hot 100: Nej
-Till Hot 60 och Hot 90 finns en speciell gravid-serie och ett informations e-mail. Be om ett plastat utlånings-exemplar receptionen när du yogar.
Övrigt: Berätta alltid för läraren att du är gravid. Be läraren om råd för att anpassa yogaställningarna. Pausa eller lämna rummet om du känner dig för varm eller inte mår bra. Då produktionen av hormonet relaxin ökar under graviditeten är ligamenten mjukare och det finns en risk att lederna irriteras. Gå därför inte lika långt in i stretchen när du är gravid.